عوامل تاثیرگذار در چرخه‌ی سینترینگ و پخت در کوره های زیرکونیا

المنت کوره سینترینگ زیرکونیا

کوره های زیرکونیا از نمایی نزدیک‌تر در چرخه‌ی سینترینگ

برای نگاه دقیق‌تر به چرخه‌ی سینترینگ در داخل کوره های زیرکونیا بهتر است در مورد جزئیات سیکل‌های پخت آن بحث‌ شود.در سلسه مقالاتی به بررسی عوامل تاثیر گذار در پخت زیرکونیا خواهیم پرداخت.
مفاهیمی مهمی همچون فضای اطراف محفظه٬ ایزولاسیون٬ گرما٬ آلاینده ها٬ مدیریت چرخه و تکرار‌پذیری که آشنایی با هر کدام از این مفاهیم می‌تواند در مواجه با مسائل گوناگون بهترین گزینه‌ها را پیش‌روی لابراتواریست‌ها و تکنسین‌های مراکز دیجیتال و کدکم قرار دهد.

ساگار (crucible) درب بسته یا درب باز ؟

توجه داشته باشید که ساگارها انواع مختلف درب باز یا بسته استفاده می شوند . در ادامه به بررسی دو دلیلی که تولید‌کننده ها پیشنهاد می‌دهند درب بسته باشد خواهیم پرداخت. آلودگی‌هایی که از مایعات رنگ آمیزی (Coloring liquids) می‌آید سبب کاهش دمای کوره و آلودگی می‌شود. دلایل بسیاری ناشناخته اند اما نسل جدید‌تر مایعات رنگی بر پایه آب و اسید هستند که با پوشاندن درب ساگار ٬ بسیاری از بخارهای اسید داخل ساگار محبوس می شود.

دلیل دوم استفاده از درب بسته کاهش ریسک بی‌رنگی یا تغییر رنگ (discoloration) است که با ترکیب MoSi2 المنت‌ها و اسید مایعات رنگی ایجاد می‌شود. همچنان که می دانید طول عمر المنت‌ها اثر منفی بر روی رنگ‌ها دارد. در کنار مزایا بهتر است به معایب استفاده از حالت درب بسته نیز اشاره شود.

گرمای داخل محفظه اندازه گیری می‌شود اما گرمای داخل ساگار اندازه‌گیری نمی‌شود. برای نتایج بهتر و کنترل گرما در ساگار بسته نیاز به برنامه زمانی طولانی و آهسته دارد تا گرما به صورت یکنواخت در دو محیط مختلف توزیع گردد. دمای دقیق بایستی پیش‌بینی شده و با نرخ رمپ آهسته و بلند مدت برای رسیدن به دمای مورد نظر در ساگار درب بسته رسید. به علاوه دمای فضای داخل ساگار با ترموکوپل قابل اندازه‌گیری نیست . به عنوان نکته اخر ٬ ساگار درب بسته زمانی نیاز است که از مایع رنگ آمیزی سبز (Green) در رابطه با یک پخت کار شده است.

:Reference

CAP: Sintering eBook
Bob Cohen, CDT

دیدگاهتان را بنویسید