طراحی لبخند دیجیتال در دندانپزشکی زیبایی

 طراحی لبخند دیجیتال  به کمک نرم افزار های کاربردی

مفهوم و برداشت کلی از زیبایی توسط نویسندگان مختلف و فیلسوفان برجسته ای مورد بررسی قرار گرفته و بحث های بسیاری در این خصوص انجام شده است. وقتی مفهوم ذهنی زیبایی مدنظر است، تمامی صاحب نظران با زیبایی طبیعی موافق هستند. به همین دلیل هدف واقعی از دندانپزشکی زیبایی، پیروی از طبیعت است، درک این موضوع بسیار ساده و در عین حال بسیار دشوار است، خصوصاً در مورد زیبایی شناسی ناحیه یک سوم پایین صورت. مهارت و دیدگاه تیم دندانپزشکی در رسیدن به این هدف ضروری است و دندانپزشک در اینجا نقش یک معمار و هنرمند بافت های دهانی و پریودنتال را بازی می کند.

طراحی لبخند: یک وسیله جدید ارتباطی

جراحی در دندانپزشکی روندی افزایشی پیدا کرده و تمام تمرکز خود را در جهت اخذ و رسیدن به درمان هایی در زمینه لبخند و زیبایی صورت به کار گرفته است که نقش دندانپزشک در این مسیر، اگر در اولویت نباشد، بی تاثیر هم نیست. تعادل بین دندان ها، بافت های داخل و اطراف دهان، صورت، لبخند و شخصیت فرد است که زیبایی مورد نظر را می سازد، ولی هماهنگی بین هنر و مهارت هم ضروری است تا طراحی مناسبی برای صورت فرد تشخیص داده شود.

امروزه درمان های زیبایی در روندی رو به رشد با اندازه گیری، تناسب و تقارن پیوند خورده است.

این پارامترها در زمان های گذشته هم مدنظر بوده، اما در حال حاضر به طور قابل ملاحظه ای با دستاوردهای عصر دیجیتال تکمیل شده است.

دانش مدرن در اختیار روش های درمانی حرفه ای متنوع و انتخابی قرار گرفته است. رسیدن به این هدف با همکاری بین متخصصین مختلف (ارتودنسی، ایمپلنتولوژی، پریودنتولوژی، جراحان فک و صورت و جراحان پلاستیک و زیبایی) است. در نهایت باید متذکر شد که هدف نهایی، ارتقا و بهبود طرح درمان های قبلی و افزایش کارآیی آنها می باشد.

دندانپزشکی دیجیتال و طراحی لبخند دیجیتال در دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی دیجیتال نیازمند یک پروتکل دقیق می باشد تا از طریق آن بتوان به صورت بی خطر و همچنین با سطح کیفیت بالا، به یک نتیجه قابل پیش بینی و در عین حال نزدیک به نتیجه ایده آل کلینیکی دست یافت.

امروزه استفاده از نرم افزارهای دو بعدی (۲-D)  و سه بعدی (۳-D) جهت تغییر تنظیمات عکس ها و عکس های دیجیتال این امکان را برای ما فراهم کرده که تا بتوانیم با تغییر داده ها و پارامترها به صورت دلخواه، برای هر مورد کلینیکی یک لبخند زیبا را طراحی کنیم.

تکنولوژی دیجیتالی مدرن، ارتباط بین تجربه و حس زیبایی شناسی دندانپزشک است، که هر دو اصلی بنیادی برای دستیابی به یک طرح لبخند موفق می باشند و پیش بینی عالی از نمای لبخند و روند درمان بیمار را به ما می دهد.

ادغام جهت هدف مشترک

ترکیب مفاهیمی همچون دندانپزشکی زیبایی، دندانپزشکی دیجیتالی، دیدگاه بین رشته ای و امکان پیش بینی، شکل جدیدی را از این مهارت و حرفه ایجاد کرده است. در واقع، طراح لبخند کسی است که نقش بنیادی در تعامل با بیمار و تیم پزشکی (که بسیار سخت گیر هستند در طرح درمان مجازی) را دارد. ایده نویسنده این مقاله این است که دستگاه ساده ای را در اختیار قرار دهد که اهداف طراحان لبخند را تامین کند. استفاده از شبکه های نرم افزاری مختلف، سبب توسعه پروتکل طراحی لبخند دیجیتال شد تا بتوان در کنار فاکتورهای دیگر تشخیصی که برای تشخیص و پرگنور مفید می باشند، آسایش و سلامت بیمار را ارتقا بخشید.

هرچند این منطقی است که برای دستیابی به یک طرح درمان زیبایی، نیاز به یک مدل کلینیکی همانند Mock-up (مدلی استاندارد به اندازه طبیعی و کامل برای مطالعه و آزمایش) دارد. به دلیل اینکه روشی قابل پیش بینی برای شبیه سازی طرح درمان زیبایی خواهد بود.

منتظر انتشار مقاله روش و مقدمات  (Aesthetic Digital Smile Design(ADSD پیرامون اصول و مقدمات طراحی لبخند دیجیتال در دندانپزشکی زیبایی در روزهای آتی باشید.

منبع: مجله دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید