اسکنر داخل دهانی سرک پیشتاز در دندانپزشکی دیجیتال

سیستم اسکنر داخل دهانی سرک (CEREC)

امروزه تکنولوژی اسکنر داخل دهانی به  یکی از بخش‌های جدای ناپذیر دندانپزشکی مدرن در سرتاسر دنیا تبدیل شده است و اسکن سه بعدی دندان‌ها در بسیاری از اعمال دندانپزشکی مانند دندانپزشکی ترمیمی و ارتودنسی و طرح درمان‌های زیبایی به کار می رود. نقطه مشترک همه اسکنرهای داخل دهانی موجود تلاش برای رفع مشکلات و معایب فرآیند قالبگیری سنتی است اما ویژگی های جانبی این سیستم‌ها از تشخیص رنگ دندان گرفته تا سازگار بودن با مجموعه دستگاه های کدکم از ویژگی‌های دیگر این سیستم‌ها می باشد.

کمپانی سیرونا و اسکنر سرک

اولین سیستم ارائه دهنده اسکنرها و  سیستم های کدکم در دنیا سیستم‌های مربوط به کمپانی سیرونا و برند تجاری سرک بوده است. سیستم سرک (Chairside Economical Restoration of Esthetic Ceramic) در سال ١۹٨۷ معرفی شد و اولین سیستم CAD/CAM در دندانپزشکی بود و دارای ترکیبی از اسکنر دیجیتال و یک دستگاه میلینگ بود . اولین مدل این سیستم  تنها قادر به تولید اینله و انله بود بعدها سیستم   CEREC2 در سال  ١۹۹٦و با پیشرفت بیشتر سیستم CEREC3 در سال  ٢٠٠٠ معرفي شد. در سال ٢٠٠۹  سیستم CEREC AC  معرفی شد که همراه با BlueCam  بود.

مکانیسم عملکردی سیستم اسکنر سرک

در اسکنر داخل دهانی سرک، کاربرد نور با طول موج آبی به جای نور قرمز(Infrared laser light) , که در سیستم های قبلی استفاده می شد٬ به رزولوشن بهتر تصاویر انجامید. این سیستم  با استفاده از مثلث فعال یا Active triangulation تصاویری از سطح دندان ایجاد می کند.  تصاویر حتی در حاشیه‌ها نیز عاری از اعوجاج هستند، به طوری که تصاویر متعدد می تواند همراه با دقت زیادی در کنار یکدیگر قرار گیرند.  فیت و دقت مارژینال رستوریشن های ساخته شده با CEREC AC ، قابل مقایسه با رستوریشن هایی است که در لابراتوار و با همان مواد یا مواد مشابه ساخته می شوند این سیستم همچنین دارای توانایی قالبگیری نیم فک یا قوس کامل و ساخت روکش ، ونیر و بریج است.

نحوه‌ی آماده سازی برای اسکن

 

برای استفاده از اسکنر داخل دهانی سرک ، کل دندان آماده سازی شده برای اسکن با یک لایه ویژه پودر دی اکسید تیتانیوم پوشش داده می شد ، که باعث می شد زمینه های شفاف یا لوسنت از دندان ها مات یا اپک شوند و به دوربین اجازه ثبت تمامی بافت ها را می دهد .  اسکنر قادر به فوکوس به طور خودکار است ٬ در واقع در این سیستم دوربین به صورت اتوماتیک زمان مناسب برای گرفتن تصاویر را تشخیص می دهد و نیز دارای سیستم تشخیص لرزش خودکار است و تصاویر تنها زمانی که دوربین کاملا بی حرکت است ثبت می شوند. دندان‌ها تا فاصله ١٤ میلی متری ای از کانون اشعه اسکن می شوند و این وسعت امکان ثبت  ناحیه ی دیستال مولرها را فراهم می سازد و از نوک کاسپها تا ناحیه مارژین ثبت می گردد .

CEREC AC به دو روش می تواند قوس مقابل را اسکن کند. یکی استفاده از تصویر منفی از ماده ثبت بایت و دیگری اسکن کردن هر دو قوس به طور جداگانه و سپس اسکن نمودن دو قوس فک در حالت فک بسته در حالت دوم  لنز دوربین در حالتی که دهان بسته  است ‚ به موازت سطح باكال قرار می گیرد و یک یا دو عکس گرفته می شود.

نرم افزار طراحی اسکنر سرک سیرونا

با برنامه نرم افزاری (سیستم CAD) ،  به نام ” Biogeneric ”  رستوریشن پیشنهادی  بر اساس مقایسه با دندان های اطراف طراحی می شود ، سپس این تصویر می تواند بر حسب نیاز تغییر داده شود و یا کمی بچرخد. در طول فرایند طراحی استفاده از ابزار های رنگی به منظور تعیین میزان تماس بين دنداني و اکلوزال تست های قبل از سمان نمودن را به حداقل ممکن می رساند. این نرم افزار هم اکنون پیشرفت های زیادی داشته و به نسخه این لب inlab تغییر نام داده است برای خرید و پشتیبانی این نرم افزار کدکم می‌توانید از لینک زیر محصول و ویژگی های آن را مشاهده نمایید. (لینک محصول ویژه پکیج نرم افزاری کدکم دندانپزشکی inlab سیرونا)

اگر دندانپزشک تنها سیستم CEREC AC را داراست و مجهز به سیستم تراش و ساخت ترمیم در مطب نیست، می تواند قالب های دیجیتال را با استفاده از CEREC Connect® ، به طور مستقیم به لابراتوار دندانی ارسال نماید. در لابراتوار طراحی و تراش رستوریشن با استفاده از فن آوری CAD / CAM انجام می گیرد و یا تصویر دیجیتال برای ساخت مدل رزینی بر اساس داده ها به کار گرفته شده و در ادامه ساخت رستوریشن به شیوه  متعارف صورت می گیرد.

دوربین‌های Omnicam آخرین سری ساخت شرکت Sirona است که قادر به تهیه تصاویر ویدیوی رنگی بدون استفاده از پودر می باشد.

منبع  : برگرفته از مقاله از  دكتر امید صوابی ، دكتر مهسا صحرانشین سامانی،  علی صحرانشین سامانی، دكتر مریم خروشی

دیدگاهتان را بنویسید