بحث داغ چرایی ساماندهی لابراتوارهای دندانسازی در کنگره لابراتواری شهریور ۹۶

چرا ساماندهی لابراتوارها ؟؟؟

اولین سوالی که شاید از فردا و در اولین روز شروع کنگره لابراتواری ProLab3 به دنبال آن خواهیم بود اما بهتر است قبل از ورود به بحث با دغدغه های این صنف بیشتر آشنا شویم:
ابتدا به این موضوع می پردازیم که :

آبا لابراتوار کار تولید می کند یا خدمات ارائه می دهد؟
آیا لابراتوار زیر مجموعه دندانپزشکی است یا مستقل؟

انجمن صنفی لابراتوارهای پروتزدندان که در اولین گام خود ساماندهی را در دستور کار خودقرار داده است، این کار از سخت ترین وپیچیده ترین کارهای امورصنفی می باشد که معمولا  انجمن ها در گذشته از پیاده سازی کامل  آن عاجز مانده اند.

ولی انجمن صنفی که مطابق قانون کار از اختیارات ویژه ای برای احقاق حقوق و مصالح ومنافع صنفی برخوردار است. با استفاده از این ظرفیت قصد دارد به این موضوع بپردازد و نظام دندانسازی را پیاده کند. و از این پس از واژه نظام دندانسازی استفاده خواهد شد.

در این نظام هم همکاران دانشگاهی و هم تجربی کار  و دانشجویان منتفع خواهندشد.

همه ما می دانیم که یک لابراتوار به عنوان مرکز طراحی وساخت انواع پروتز های دندانی (مرکز تولید پروتز های دندانی)(مرکز صنعتی،تولیدی پروتز های دندانی) با سفارش گرفتن از مشتریان خود که همان دندانپزشکان می باشند . از تحویل قالب ارسالی از مطب روی آن عملیاتی انجام می دهد و با ترکیب و تغییر ماهیت مواد طی یک پروسه تولید، آنرا تبدیل به محصول میِ کند و حاصل کار که پروتز است را به دندانپزشک می فروشد. این پروسه را تولید می گویند.

لابرتوار تولیدی یا خدماتی

در حقیقت در پروسه کار لابراتوار طراحی ،محاسبات فیزیک،برای تقسیم نیروها وگشتاورها،محاسبات ریاضی،برای اندازه گیری ها ودقت عمل،محاسبات شیمی،برای واکنش های مواد برهم،و…لذا سوق لابراتوار به سمت مهندسی پروتز دندان است. مانند مهندسی عمران،مهندسی سازه،مهندسی برق وقدرت و….پس نتیجه گرفته می شود لابراتوار یک بنگاه اقتصادی تولیدی و مستقل است که به سفارش دندانپزشکان یا همکاران خود با استفاده از دانش واطلاعات خود انواع پروتز های دندانی را بوسیله ادوات وماشین آلات مخصوص تولید وآنرا می فروشد.امروز به دلیل نداشتن یک نظام برنامه ریزی ونداشتن متولی وانجمن صنفی قوی نه تنها به لابراتوار و کار لابراتوار اهمیت داده نمی شود بلکه آنرا در رده کارهای بی ارزش وسطح پایین می بینند .براستی چرا؟

شما می توانید با حضور در کنگره پرولب سه که با محوریت اتحاد در حوزه دندانسازی برگزار می شود به سوالات و دغدغه های خود همچون نوشته های بالا که از زبان شما بیان شده است پاسخی بیابید.

 

دیدگاهتان را بنویسید