بررسی مناسب ترین یونیت دندانپزشکی

بررسی مناسب ترین یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی قلب مطب شماست و علاوه بر اینکه میز کار شما و مهمترین کالای دندانپزشکی نیز هست، اولین چیزی ست که پس از ورود، مورد توجه بیمار قرار میگیرد. در این مقاله سعی شده تا یک راهنمای جامع برای یک خرید راحت و آگاهانه در اختیار جامعه محترم دندانپزشکی قرار گیرد.

با هم به عوامل موثر در خرید یونیت دندانپزشکی میپردازیم:

 قیمت یونیت دندانپزشکی

اولین و در اکثر موارد مهمترین معیار در انتخاب، قیمت محسوب میشود. برای یک خرید راحت و آگاهانه حتما باید از قبل در مورد بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید تصمیم گیری کنید. بهترین روش برای این کار این است که برای مبلغی که در نظر می گیرید کمی تلرانس نیز قرار دهید و پس از در نظر گرفتن معیار هایی که با هم مرور خواهیم کرد ارزش خرید دستگاه را نسبت به هزینه آن مورد بررسی قرار دهید.

استاندارد و کیفیت

الکتریکی

ایمنی بیمار و پزشک هنگام کار با یونیت از لحاظ الکتریکی بسیار حائز اهمیت است. ولتاژ برق قسمت هایی که با بیمار و پزشک در ارتباط هستند  نباید بیشتر از ۲۴ ولت باشد و دستگاه باید حتما سیستم ارت(زمین) داشته باشد.
خوشبختانه این استاندارد در یونیت های موجود در ایران رعایت میشود.

مکانیکی

کلیه قطعات یونیت و صندلی و چراغ دندانپزشکی، به ویژه قطعاتی که در سطح بیرونی یونیت  هستند یا در مسیر آب و هوا قرار دارند و همچنین تشک و چرم روکش صندلی باید مدیکال گرید باشند.

ایمنی

سیستم توقف اضطراری

این سیستم کمک میکند تا در مواقع کنترل نشده و خارج از اختیار، اپراتور بتواند بلافاصله دستگاه را خاموش کرده و تمامی ورودی ها ( آب، هوا و به ویژه برق ) به یونیت را قطع نماید.

سیستم توقف در برابر مانع

این سیستم برای جلوگیری از آسیب دستگاه تجهیزات جانبی در هنگام پایین آمدن صندلی و پشتی می باشد. طوریکه اگر هنگام پایین آمدن صندلی یا پشتی مانعی در زیر آن باشد صندلی متوقف شده و به سمت بالا خواهد رفت تا از آسیب به صندلی، موتورها و تجهیزات جانبی جلوگیری کند.

سیستم توقف در هنگام کار با اینسترومنت

یکی از مهمترین سیستم های ایمنی در یونیت دندانپزشکی سیستم توقف هنگام کار با اینسترومنت می باشد. به نحوی که وقتی پزشک در حال کار روی دندان مریض است، صندلی از مدار خارج شده تا به صورت ناخواسته حرکتی نداشته باشد و به این ترتیب حداکثر ایمنی را برای پزشک از لحاظ حرفه ای و برای بیمار از لحاظ بندی تضمین میکند.

ارگونومی (انطباق دستگاه با ساختار بدن دندانپزشک و بیمار):

به جرات میتوان گفت ارگونومی مهمترین معیار انتخاب یک یونیت دندانپزشکی می باشد و برای تضمین سلامت یک دندانپزشک باید حتما مورد توجه قرار گیرد. یونیت های دندانپزشکی که از لحاظ طراحی و ارگونومی ضعیف هستند میتوانند آسیب های جبران ناپذیری به سلامت دندانپزشکان وارد کنند. در یک یونیت با ارگونومی مناسب پزشک در باید در هنگام کار حالت طبیعی داشته باشد و کمترین فشار را روی ستون فقرات، شانه، آرنج و مچ دست حس کند.

دیدگاهتان را بنویسید