پرینترهای سه بعدی در مسیری پر فراز و نشیب در دندانپزشکی

پرینترهای سه بعدی: برگشت قدرتمند یا هاله ای در ابهام ؟!

پرینترهای سه بعدی امسال پس از فراز و نشیبی زیاد در عرصه  دندانپزشکی دوباره در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند. البته پرینترها قبلاً هم نیز به صورت محدود  استفاده می‌شدند اما نتوانسته بودند رضایت کاربران را جلب نمایند، بعلاوه هزینه های آنها هم بسیار بالا بود و این مسئله باعث شده تا دندانپزشکان هنوز هم با شک و تردید به این تکنولوژی نگاه کنند. اما به نظر می رسد امسال  نسل جدید این پرینترهای دندانپزشکی جای خود را به سرعت در دندانپزشکی و جامعه دندانسازان باز کنند.

به دلیل اهمیت آناتومی دندان و نیاز منحصر بفرد در هر بیمار و رستوریشن های اختصاصی مختلف با دقت و عملکرد بالا برای هر بیمار خدمات مختلفی از قبیل  کراون، بریج، ریتینر، اسپلینت، سرجیکال گاید، دست دندان و غیره ارائه می‌شود که برای دستیابی به بهترین نتیجه در هر کدام نیازمند استفاده از بروز ترین سیستم‌های تکنولوژیک هستیم.

زمانی که بتوان به کمک پرینر های سه بعدی حجم زیادی از رستوریشن های متنوع، دقیق و مقرون بصرفه ساخت که پاسخگوی نیاز دندانپزشکی باشد، استفاده از این تکنولوژی منطقی خواهد شد.
سرجیکال گاید ها و الاینرهای شفاف اولین نسل از درمان های دندانپزشکی بودند که در دهه‌ی نود میلادی با کمک این تکنولوژی ساخته شدند.
پیشرفت تکنولوژی سبب شده است تا پرینترهای سه بعدی از یک ابزار گران با کاربرد محدود و مواد گران به سیستم‌های ارزان قیمت و مقرون به صرفه تبدیل شوند.

 

 

پرینترهای جدید

پرینتر های سه بعدی جدید ارزان، دقیق تر و با کارایی بهتر و حتی در مقیاس کوچک به مانند اسکنرهای رومیزی در حال ورود به بازار هستند تا بتوانند بدون نیاز به آموزش های پیچیده و دشوار ، رستوریشن های با دقت بالا بسازند. زمینه‌های ورود هر یک از این دستگاه‌ها به مانند میلینگ‌ ماشین ‌و اسکنرها در هر لابراتوار یا مطبی با هر مساحتی مهیا شد ه است و حال بایستی ببینم نگاه دندانپزشکان و دندانسازان به این تکنولوژی چگونه خواهد بود.

از عوامل مهمی که سبب پیشرفت و کاربردی شدن پرینترهای سه بعدی در سرتاسر دنیا شده است  ظهور اسکنر های داخل دهانی و رومیزی و نرم افزار های طراحی دندان و  طرح درمان و خارج شدن خط تولید آن‌ها از حالت انحصاری برخی شرکت‌ها هست به گونه‌ای که در حال حاضر ده‌ها کمپانی‌ها در سرتاسر دنیا بر روی این اسکنرهای داخل دهانی و اسکنرهای رومیزی فعالیت می کنند.

آینده ‌ی نزدیک

انتظار می رود استفاده از انواع اسکنر ها تا پنج سال آینده ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته باشد. کمپانی های مختلفی نیز  در حال ارائه خدماتی همچون طراحی پروسه‌های دیجیتال برای لابراتوارها و مطب ها و سایر مراکز درمانی مرتبط هستند.
حال با این سرعت پیشرفت دندانپزشکی دیجیتال ، بخش قابل توجهی از موفقیت پرینترهای سه بعدی به مقرون صرفه بودن، کیفیت و کارایی و کاربری آسان بستگی خواهد داشت.

با اینکه شاید در نگاه اول دندانپزشک فقط نتیجه‌ی کار را بخواهد و  اهمیتی به رستوریشن با دست ساخته شده یا با میلینگ ماشین یا پرینترهای سه بعدی ندهد اما آنچه همیشه مهم است کیفیت بالای کار، زمان ساخت آن،  آسانی مراحل ساخت و هزینه تمام شده آن است. اگر تولیدکنندگان پرینترهای سه بعدی بتوانند این پارامترها را به بهترین حالت بهینه‌سازی کنند، آینده‌ی خوبی برای این سیستم‌ها پیش‌بنی می‌شود اما کوچکترین لغزش سبب خواهد شد  میلینگ ماشین های لیزری (سیستم‌های پیشرفته تر میلینگ‌ماشین‌ها ) به کار خود ادامه دهند!

منبع: گیدین بالچ -دانشگاه مکگیل

دیدگاهتان را بنویسید