سیر نفوذ تکنولوژی کدکم در دندانپزشکی و لابراتوارهای جهان و ایران

خبری که سه سال پیش نهایت تکنولوژی کدکم بود الان کمی خنده دار به نظر می رسد که کمپانی اعلام کند سیستمی ساخته است که از قابلیت های آن اتصال به لپتاب است  این خبر را چنین می یابیم :

استفاده از سیستم کدکم ، راحت تر از همیشه

“محصول جدید کمپانی Planmeca کشور فنلاند، اسکنر داخل دهانی بدون نیاز به استفاده از پودر برای اسکن کردن است، که با دقت و سرعت بالایی کار اسکن از دندان ها را انجام می دهد. توسط این اسکنر بصورت real-time می توان از یک واحد دندان تا یک آرک کامل را از دهان اسکن کرد.

فرمت STL

مدل دیجیتال تولید شده را می توان با فرمت STL خروجی گرفت وبه منظور طراحی و تراش ، این فایل را به هر لابراتوار که سیستم کدکم دارد، ارسال کرد. این اسکنر به عنوان اولین اسکنر داخل دهانی است که قابلیت اتصال به لپ تاپ را دارد. اسکنر با استفاده از تنها یک کابل به لپ تاپ متصل می گرددوبه همین دلیل جابجا کردن آن به راحتی امکان پذیر می باشد.

تکنولوژی لیزر آبی

این اسکنر از تکنولوژی لیزر آبی استفاده می کند. برای بدست آوردن الگوی دقیق دندان ، از جهات مختلف لیزر پرتاب و فاصله دقیق محاسبه می گردد. در کنار دقت بالایی که این اسکنر دارد، شما می توانید به صورت real-time نتایج را مانند یک ویدئو همزمان ببینید. ثبت داده ها به صورت ویدئو و همزمان تعیین دقیق الگوی سه بعدی دندان ها ، این سیستم را انعطاف پذیر تر از گذشته کرده است.

با وجود این شاخصه شما می توانید هر زمان که خواستید اسکن کردن را متوقف کنید و مجدد ادامه اسکن را از یک نقطه که قبلا اسکن شده است، ادامه دهید. اسکنر شامل هد های قابل تعویض با سایز های مختلف می باشد.

کوچکترین ابعاد

کوچکترین آنها برای اسکن از قسمت های خلفی، دهان کودکان و بیماران دارای تروما در دهان مناسب می باشد. این هد ها قابل اتوکلاو کردن می باشد. به علاوه، به دلیل این که اسکنردارای اجزای حرکتی اندک می باشد، طول عمر آن بسیار بالاست. به همین دلیل اسکنر همیشه کالیبره باقی می ماند و هیچ نوع استهلاکی نخواهد داشت.”

حال آن که این خبر شاید در زمان حاضر خنده ای برا لبان خواننده بنشاند و کمی بیاندیشیم که الان چه حرفی برای گفتن و رقابت دارید !؟

سوالی که هر روز بایستی به دنبال آن در علم و تکنولوژی کدکم های دندانپزشکی باشیم .

هم اکنون یکی از زمینه های پر نفوذ در دندانپزشکی و لابراتوارهای دندانسازی استفاده از این سیستم های کدکم است که البته کمی انحصاری نیز می باشد چرا که همگان توان خریداری چنین سیستم هایی را نخواهند داشت. اما به هر حال سیر نفوذ آن در جامعه دندانپزشکی رو به فزونی است و دست کمی از سرعت های نفوذ در کل دنیا ندارد. در مقاله ای دیگر به حجم میزان وارادت کدکم دندانپزشکی از راه های قانونی به کشور خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید