بررسی موارد متعددی از استفاده زیرکونیا در دندانپزشکی

با توجه به موارد متعددی که  پیرامون استفاده از زیرکونیا در دندانپزشکی مدنظر است، موارد زیر به طور خلاصه بیان می شود:

امکان ساخت بریج های چند واحدی

از بین مواد مختلفی که در دندانپزشکی جهت کاربرد در کدکم در سال های اخیر مطرح شده اند، زیرکونیا در اولین دسته بندی قرار می گیرد که برای اولین بار امکان ساخت بریج های چند واحدی را فراهم نمود.

زیرکونیوم یا ZrSiO4 به گروهی از کانی های معدنی حاوی سیلیکات اطلاق می شود که اولین بار توسط یک شیمیدان آلمانی به نام Klaproth در سال ۱۷۸۹ کشف شد. اکسید زیرکونیوم که به نام زیرکونیا شناخته شده است شکل طبیعی این کانی است که بیش از ۱۵ سال است به شکل های مختلف در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

با این وجود استفاده از زیرکونیا در صنعت به علت خواص پایداری بسیار بالایی که دارد بیش از ۴۰ سال سابقه دارد. در جراحی های مرتبط با گوش، انگشتان و لگن خاصره نیز گزینه ای عالی است.

در دندانپزشکی کاربردهای زیرکونیا شامل پین ها، کراون، بریج و ایمپلنت می شود. طبیعت سفیدرنگ این ماده کاربردهای متنوعی را در مقایسه با فلز سرامیک ها ممکن ساخته است.

امکان جایگزینی full metal free با رستوریشن زیرکونیا

شاید اولین سوال در کاربردهای عمومی زیرکونیا امکان جایگزینی full metal free با رستوریشن زیرکونیا باشد که این مسئله کاملا امکان پزیر است. به علاوه امکان ساخت پروتزهای متحرک با در نظر گرفتن موارد طراحی و ساخت و نیز موارد زیبایی کاملا ممکن است

در دندانپزشکی بهترین درصد ترکیبی از زیرکونیا حاوی ۴ تا ۶ درصد ایتریا می باشد. این ماده علاوه بر پایدارسازی زیرکونیا خواص ترنسلوسنسی آن را تا حدی تحت الشعاع قرار می دهد.

استحکام مواد پایه زیرکونیا بر اساس افزودنی هایی که برای تغییر سطح ترنسلوسنسی یا رنگ دهی به ماده اضافه می شود در کمپانی های مختلف متفاوت و از ۶۰۰ تا ۱۳۰۰ مگاپاسکال متفاوت است. این در خالی است که حداقل استاندارد مورد پذیرش در سیستم ISO برای زیرکونیای دندانپزشکی ۸۰۰ مگاپاسکال است.

۱۲ سال کاربرد کلینیکی که برای زیرکونیا با موفقیت ۱۰۰ درصد

بالاترین زمان کاربرد کلینیکی که برای زیرکونیا ثبت شده است در دانشگا زوریخ و به مدت ۱۲ سال با موفقیت ۱۰۰ درصد بوده است.

نحوه باندینگ این ماده با گلس آینومرها یا فسفات سمنت ها صورت می گیرد.

گزارشی مقایسه ای توسط دنتال ادوایزر (DENTAL ADVISOR) جهت معرفی سازنده های زیرکونیا منتشر شده است که موارد زیر را در بر می گیرد. البته این گزارش کامل نیست و کمپانی های دیگری نیز به تولید این محصول می پردازند

دیدگاهتان را بنویسید