اسکنر ها در مسیر دقت نظر بیشتر برای دندانپزشکی

جایگاه کدکم و فناوری های دندانپزشکی دیجیتال

در ادامه مقاله سیر تکاملی دندانپزشکی دیجیتال و دنیای کدکم در دندانپزشکی به جایگاه اسکنر و سپس تاثیر این تکنولوژی در مطب ها و نرم افزاری های مرتبط و همچنین کنترل و رضایتمندی بیماران از نتایج حاصل می پردازیم .

یکی از تکنولوژی هایی که توانسته جایگاهی ویژه در دندانپزشکی پیدا کند، فناوری کد-کم است؛ که دهه هاست در قالب سیستم های دیجیتال وجود داشته، به نحوی که از سال ۱۹۸۷ دستگاه سرک یک، اسکنر سه بعدی، پودر روی دندان و مدل مجازی توسعه سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری با تقویت مضاعف یکدیگر گام های مهمی در جهت دستیابی به سیستم های یک پارچه و پیشرفته امروزی بر داشته اند.

اسکنرهای داخل دهان امروزی سریع و بدون پودر دندان بیمار را اسکن نموده و مدل سه بعدی را با دقت بالایی طراحی می کند.

به موازات، نرم افزارهای سه بعدی آزادانه به دندانپزشک این اختیار را می دهند که رستوریشن طراحی شده را به لابراتوار منتخب ارسال نموده یا در محل کلینیک خود پروتز را تولید کند.

یکپارچه بودن دستگاه ها و نرم افزارها، انعطاف پذیری و کارایی پیش بینی نشده ای را به ارمغان می آورد و گردش خدمات را شفاف و دقیق به بیمار ارائه می نماید.

تکنولوژی کدکم در مطب دندانپزشکی

یکی از مهم ترین تأثیراتی که تکنولوژی های نوین دندانپزشکی به همراه دارند تغییر چهره مطب توسط نرم افزارهای دندانپزشکی است. در اواخر دهه ۱۹۸۰ سبک های جدید سیستم های مدیریت مطب ر دندانپزشکی مورد توجه جدی قرا گرفتند. این تغییر نگرش دندانپزشکان را قادر می ساخت تا شیوه های کارآمدتری را به کار گیرند و مراقبت های بالینی بهتری را ارائه دهند.

نرم افزارها دندانپزشکی 

نرم افزارها ابتدا تنظیم وقت، ثبت درمان های ساده و حسابداری را کنترل می کردند اما در ابتدای هزاره سوم یعنی ۲۰۰۳ مجموعه های کاملتری ارائه شد که برنامه ریزی درمانی (طرح درمان) تجزیه و تحلیل درمان های انجام شده و بهبود زمان استفاده از مطب را انجام می دادند.

برای درک چگونگی تغییر در دهه آینده باید چهار پرسش کلیدی را در نظر گرفت:

  • چه اتفاقی برای فناوری رخ خواهد داد؟

دهه گذشته، تغییراتی چشمگیر در تکنولوژی و جامعه دیده شده است. مردم با استفاده از فن آوری جهت برقراری ارتباط بیش از پیش آشنا شده اند. افزایش تأثیر و تعریف جوامع ما از طریق سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و پیام رسانی اتفاق خواهد افتاد. با رشد فناوری اطلاعات فرهنگ لذت بردن از سوژه ای فوری و انتخاب بی پایان غالب خواهد شد.

  • چه چیزی در دندانپزشکی اتفاق می افتد؟

بازار دندانپزشکی در میانه ی یک روند ادغام است و تعدادی از عوامل مشارکتی وجود دارد. تاثیر رکود محدود مالی برای بخش دولتی، افزایش شرکت ها، دسترسی مستقیم به درمانگران و بهداشت کاران دهان و دندان. بیماران به انتخاب اختیاری خود، کمترین هزینه های درمانی را انتخاب کرده و دندانپزشکان را به Commodities متهم خواهند کرد.

  • آیا می توانیم مطب دندانپزشکی خود را به همین شیوه امروزی اداره کنیم؟ (چرخه تبلیغ، مراجعه بیمار، ارائه درمان منطقی و دریافت هزینه؟)

شرکت های نرم افزاری راه حل های تکنولوژیکی به دندانپزشکان ارائه خواهند داد تا انجام درمان های پیچیده، ساده تر گردند. بهترین سیستم های مدیریت مطب، استفاده از ترکیبی از محصولات، اتوماسیون و خدمات برای ارائه نتایج بهتر خواهد بود. اگر دندانپزشکان قادر به پذیرش رویکرد متفاوتی از وضعیت سنتی مطب خود باشند موفقیت آنها تضمین شده خواهد بود. درک اهمیت ارتباطات الکترونیکی و استفاده از ابزارهای مدرن برای تسهیل این فرایند، به ویژه اتوماسیون و خودآموزی بیمار، امکان انجام خدمات را فراهم می کند. مانند امکانات رزرو آنلاین. در نهایت نتیجه، ارائه خدمات به بیماران در سطح انعطاف پذیری که تا کنون در دسترس نبوده است.

  • چه چیزی در رابطه با نگرش عمومی اتفاق می افتد؟

مشخص شده، سطح تحصیلات و معلومات بیماران افزایش یافته است، ضریب نفوذ تلفن همراه و ارتباطات افزایش یافته و جامعه از طریق دسترسی به اطلاعات و توانایی در انتخاب توانمند شده و دلیلی برای تحمل خدمات با درمان ضعیف نخواهد دید، حتی اگر به بهایی پایین انجام شده باشند. آینده فناوری اطلاعات و مدیریت دندانپزشکی کمک به دندانپزشکان است تا اطلاعات خود را هوشمندانه بکار برند و سلامت کسب و کار خود بهبود بخشند که از طریق آن بتوانند خدمات بهداشتی بهتری را به بیماران ارائه دهند.

تحول در دندانپزشکی با تکنولوژی های روز 

تصدیق عملکردهای دندانپزشکی به عنوان کسب و کار به طور عمده توسط ماهیت رقابتی روزافزون بازار و نفوذ روزافزونی که توسط شرکت های دندانپزشکی به دست می آید، هدایت می شود. در کنار این عوامل فلسفه کسب و کار نیز تغییر می کند و نظارت بر عملکرد در حال حاضر به عنوان ارائه اطلاعات ارزشمند برای مدیریت کسب و کار شناخته شده است.

با این حال، علیرغم افزایش آگاهی در میان دندانپزشکان و مدیران، اهمیت شاخص های عملکرد کلیدی مهجور مانده است. عوامل متعددی بر این موضوع تاثیرگذار هستند، مهمترین آنها فقدان یا کمبود دانش فنی در خصوص تجزیه و تحلیل اطلاعات درمان های انجام شده بود و سبب انحراف معیار خواهد بود. در واقعیت هیچ عذری برای اجتناب از اندازه گیری عملکرد وجود ندارد. تهیه گزارش های منظم از سیستم مدیریت مطب مانند زمان استفاده از صندلی، درآمد و میزان رضایت بیماران سبب ارتقا خواهد بود.

در کنار نظارت بر عملکرد داخلی، اهمیت رضایت بیماران آشکار است. به لحاظ منطقی، زمانی برای گوش دادن و درک آنچه که بیماران از عمل شما انتظار دارند، بازخورد مهمی است که به بهود سطح مراقبت و خدمات کمک می کند تا اولویت های درمانی بیماران آشکار گردد. درک اطلاعات و ترکیب آنها به شما اجازه می دهد بازخورد بیماران را شناخته و بر آن درمان هایی که عملکرد را افزایش می دهند یا بهبود می بخشند متمرکز گردید، اجازه می دهد تا اهداف تعیین شود و تیم دندانپزشکی مطب برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده متمرکز گردند.

ارزیابی دوباره سلامت بیمار

واضح است که نظارت بر عملکرد سلامت بیمار یک جزء اصلی از موفقیت عمل است موضوعی که در تکنولوژی روز دندانپزشکی دیجیتالی نیز از اهم موضوعات به شمار می آید. بنابراین گردش کار در خصوص استفاده از تکنولوژی های روز در مطب مشتمل نکات زیر است:

الف- بررسی و تعیین سطح خدماتی که قرار است در مطب ارائه شوند و مشخص نمودن گروه هدف قرار دارد.
ب- خرید تجهیزات با تکیه بر دانش فنی (همانند آنچه امروزه هنگام خرید ایمپلنت رخ می دهد)
ج- ارائه خدمات درمانی و ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان جامعه مخاطب از دست آوردهای این مقوله است.
د- ارزیابی مداوم درمان های انجام شده و فرهنگ سازی دارای اهمیت و جایگاه ویژه است

تحقیقات نشان داده که دندانپزشکان معدودی نسبت به ارزیابی مجدد درمان انجام شده توجه دارند. چنان تاثیری بر فرهنگ یک جامعه بر عهده تمامی دندانپزشکان است تا ارزش ها تغییر کرده و واقعی گردند. موضوعی که می توان هم عامل رشد سلامت در جامعه باشد هم شاخص هایی نظیر پوسیدگی دندان را کاهش دهد هم نشار و شادابی را به جامعه ودیعه نماید.

منبع: مجله دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید