آشنایی با لوازم دندانپزشکی پرکاربرد به زبان ساده

آشنایی با لوازم دندانپزشکی پرکاربرد به زبان ساده

صنعت دندان پزشکی یکی از صنایع رو به رشد و تمام نشدنی در علم پزشکی است. تا زمانی که انسان دندان دارد، و برای غذا خوردن از دندان استفاده می کند، به علم دندانپزشکی و لوازم دندانپزشکی نیاز خواهد داشت.

اگر شما هم به دندان پزشکی رفته باشید و بر روی یونیت دندان پزشکی نشسته باشید ، احتمالا حس کرده اید که سوار یک سفینه فضایی شده و تمام لوازم دندانپزشکی برایتان عجیب جلوه می کند . حتما برایتان سوال پیش می آید که لوازم دندانپزشکی دقیقا چه کاری می کنند و اسم هر کدام از آنها چه چیزی می باشد . شاید این سوال ها در مورد ابزار کار سایر پزشکان ایجاد نشود چون که اصلا بیماران آن ابزار را نمی بنند ولی همیشه بیماران این سوال ها از از دندان پزشکان می پرسند . حال با هم با چند مورد از لوازم و کالای دندانپزشکی آشنا میشویم.

 

 

لوازم دندانپزشکی پرکاربرد

ساکشن

 

ساکشن، یکی از جالب ترین لوازم دندانپزشکی برای بیماران می باشد . ساکشن وسیله ای است که مانند جارو برقی می باشد . دندان پزشک ها معمولا از این وسیله در طول عمل استفاده می کنند و وظیفه اش هم مکیدن آب و مایعات موجود در دهان شما می باشد . در داخل این وسیله ها یک محیط خلا وجود دارد که باعث می شود مایعات را به داخل خود بکشد . این وسیله ها معمولا با هوا یا آب کار می کنند که البته گونه هوایی بهداشتی تر می باشد . دندان پزشک ها معمولا در عمل های جراحی دندان عقل و یا جراحی‌های لثه از ساکشن های قوی تر استفاده می کنند چرا که این عمل ها باعث می شود تا مقداز زیادی خون در دهان ایجاد شود .

 

لایت کیور

لایت کیور آشنایی با لوازم دندانپزشکی پرکاربرد به زبان ساده

لایت کیور یکی از وسیله های دندان پزشکی که بیشتر مردم ان را با اشعه لبزر اشتباه می گیرند . لایت کیور ها وسیله های هستند که مانند تفنگ می باشند و یک نور آبی یا بنفش را تولید می کنند . از این وسیله برای سفت شدن ماده هایی که برای عمل های جراحی مصرف می شود ، کاربرد دارد .دستگاه لایت‌کیور دارای لامپ هالوژن یا LED است که البته نوع هالوژن ان تاثیر بهتری دارد و زودتر  باعث می شود تا رنگ های بکار رفته در دندان ها خشک بشوند .

 

فرز های دندان پزشکی

 

مهم ترین وسیله ای که دندان پزشکان از آن استفاده می کنند ، این مته ها می باشد . همان طور که از اسم این وسیله می توان حدس زد ، از آن برای تراش دندان و برداشتن پوسیدگی استفاده می شود . همان طور که می دانید مینا های دندان بسیار سفت هستند و تنها فرزهای الماسی می توانند آنها را برش بدهند . استفاده از این وسیله سر و صدای زیادی ایجاد می کند و به اعتقاد بسیاری از بیماران مته ها ترسناک ترین ابزار دندان پزشکی هستند .

 

دوربین های دهانی

 

از این وسیله زیاد استفاده نمی شود و دلیلش هم این است که هر دندان پزشکی توانایی پرداخت خرید ان را ندارد و تنها کارش نیز فیلم برداری از داخل دهان می باشد . در کشور های خارجی دندان پزشک موظف است تا به درخواست بیمار ، این دوربین های کوچک بی سیم را در دهان بیمار گذاشته و از فرایند عمل فیلم برداری کند تا بیمار بعدا بتواند این مراحل را تماشا کند .

سرنگ های آب و هوا

شاید اولین چیزی که شما در مطب های دندان پزشکی و یونیت ها ببنید ، این سرنگ ها باشند که دارای دو سر می باشند . از یکی از سر ها آب بیرون می آید و از دیگری هوا . شاید از خود سوال بپرسید که این سرنگ ها چه فایده دارد . وقتی که دندان پزشک دندان شما را تراش می دهد ، با استفاده از این وسیله تمام باقی مانده ها را از دهان شما خارج می کند . همچنین با استفاده از سرنگ هوا ، باید دهان شما قبل از عمل کاملا خشک شود .

دیدگاهتان را بنویسید