دندانپزشکی مدرن (دندانپزشکی دیجیتال) با استفاده از کدکم CAD/CAM

تکنولوژی در دندانپزشکی

دندانپزشکی مدرن یا دیجیتال از تعریف تا کاربرد

دندانپزشکی مدرن دیجیتال در اصل جایگزین شدن استفاده از تکنولوژی ها و یا ابزارهای دیجیتال در فرایندهای تشخیص و درمانی دندانپزشکی به جای روش های مکانیکی یا الکتریکی سنتی می باشد.

تکنولوژی دندانپزشکی مدرن یا دیجیتال

تکنولوژی دندانپزشکی مدرن یا همان دیجیتال، امتیازات قابل توجهی در مقایسه با روش های سنتی دندانپزشکی پیشنهاد می کند. یکی از بزرگترین امتیازات دندانپزشکی دیجیتال افزایش قابل توجه بهره وری از طریق ساده کردن و در کنار آن دقیق کردن سازوکارهای دندانپزشکی می باشد.

مزیت های تکنولوژی دندانپزشکی مدرن یا دیجیتال

در حقیقت افزایش چشمگیر دقت با استفاده از تکنولوژی های دیجیتال و جلوگیری از خطاهای غیرقابل اجتناب انسانی و تکنیکی، منجر به تشخیص ها و درمان های دقیق شده است و مشخصاً از دوباره کاری و تشخیص های اشتباه و به دنبال آن درمان های اشتباه جلوگیری می کند.

این امر نهایتاً منجر به کاهش هزینه و در کنار آن استفاده بهینه از زمان شده است که هم دندانپزشک و هم بیمار از آن منتفع می گردند. این تکنولوژی همچنین به دندانپزشک کمک می کند که نتایج یک سازوکار دندانپزشکی را قبل از اجرا ببیند و این قابلیت پیش بینی پذیری نتایج پیش از اجرا، به دندانپزشک در زمینه استراتژی های درمانی و همچنین به بیمار در زمینه تجربه خدماتی که دریافت خواهد کرد، کمک شایانی می کند.

تاثیر متقابل دندانپزشکی دیجیتال در ارتباط بیمار و دندانپزشک

با توجه به نفوذ روزافزون تکنولوژی در زندگی امروز و منافع اقتصادی و کیفیت خدمات برای هردو طرف دندانپزشک و بیمار، به نظر می رسد گذار به مرحله دندانپزشکی مدرن در آینده نزدیک اجتناب ناپذیر خواهد بود و همانطور که شاهد هستیم بسیاری از متخصصان کشور ما نیز در این زمینه پیش قدم شده اند و از مزایای این سیستم برای کنترل هزینه ها و زمان و نهایتاً نتایج دقیق و بی نقص سود می برند و بیماران نیز میزان رضایت بیشتری را ابراز می نمایند به طوری که برخی از فرایندهای پیچیده دندانپزشکی تنها در طی یک جلسه امکان پذیر شده است.

کمپانی سیرونا و تکنولوژی دندانپزشکی مدرن یا دیجیتال

کمپانی sirona با بیش از یک قرن تجربه در زمینه تولید، فروش و آموزش تجهیزات دندانپزشکی به عنوان پیشگام در صنعت Digital Dentistry در سال ۱۹۸۶ اولین دستگاه CAD)}  CAD/CAM) یا Computer Aided Design طراحی با کمک کامپیوتر (CAM) یا Computer Aided Manufacturing ساخت با کمک کامپیوتر} را پس از سال ها تحقیق و پژوهش با همکاری دانشمندان مطرح در این زمینه، ابداع و به بازار عرضه کرد.

اتحاد و شراکت برای پیشرفت در حوزه کدکم و دندانپزشکی دیجیتال

این کمپانی که پس از پیوستن کمپانی Dentsply به آن تبدیل به یکی از بزرگترین کمپانی دندانپزشکی گردید در طی سی سال گذشته در زمینه پیشرفت و آموزش این تکنولوژی همواره سعی نموده پیشرو باشد و علاوه بر بهبود، ارتقا و تکمیل سیستم CEREC (Chairside Econamical Restoration of Esthetic Ceramics, or Ceramic REConstruction) اقدام به آموزش های عملی و کاربردی سیستم CAD/CAM به منظور بهبود و ارتقای سطح دانش استفاده کنندگان و علاقه مندان نموده است و برای به ثمر نشستن این مهم همواره از کمک اساتید بزرگ این زمینه همچون Professor Andreas F.Bindl بهره برده است.

.

.

 پدر علم دندانپزشکی دیجیتال و طراح سیستم CAD/CAM

پروفسور آندریاس بیندیل در سال ۱۹۹۴ از دانشگاه فری برلین فارغ التحصیل شد در همان زمان کار خود را در بخش خصوصی در برلین آغاز کرد. او همچنین دستیار کلینیکی و تحقیقاتی در شاخه زیبایی و ترمیمی کامپیوتری تحت نظر پروفسور مورمان (پدر علم دندانپزشکی دیجیتال و طراح سیستم CAD/CAM) در دانشگاه زوریخ شد. بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ در برنامه های فوی دکتری شرکت  نموده و نهایتاً دانش یار و مدرس کلینیکی در زمینه دندانپزشکی ترمیمی کامپیوتری شد.

پدر علم دندانپزشکی دیجیتال و حوزه آموزشی و مدیریتی در  CAD/CAM

همچنین مدیریت کلینیک زیبایی و ترمیم کامپیوتری دانشگاه زوریخ را به عهده گرفت. در سال ۲۰۰۷ مدیر گروه زیبایی و ترمیمی و استاد دپارتمان دندانپزشکی پیشگیری، پریودنتولوژی و کاریولوژی مرکز دهان و دندان دانشگاه زوریخ شد. تمرکز ایشان بیشتر در زمینه کاربردهای CAD/CAM در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، استفاده از مواد سرامیکی در کرون و بریج ها و همچنین ایمپلنتولوژی و جراحی با استفاده از این تکنولوژی و در کنار آن ۳D X-ray می باشد. از سایر فعالیت های ایشان شرکت در کنگره های بین المللی و ارائه مقالات و سخنرانی های بسیار دراین خصوص، برگزاری کارگاه های عملی و تخصصی در کشورهای مختلف توسط می باشد.

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید